Alsidig personlig udvikling:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
Delmål: At børnene
Alsidig personlig udvikling
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
Mål: At børnene
- Får selvværd og selvtillid.
- Er trygge i relationen med den voksne og i fællesskabet.
- At den voksne er nysgerrig og dermed får skabt et tillidsfuldt miljø.
- Føler sig set, hørt og forstået.
- Får deltagelsesmuligheder.
Tiltag: At de voksne
- Skaber små læringsmiljøer med plads til voksen og børneinitieret leg.
- Er bevidste om deres definitionsmagt.
- Er nysgerrig på egen faglighed bl.a. via Marte Meo forløb.
- Skaber børnegrupper som er dynamiske.
- Er deltagende på en nærværende og nysgerrig måde.
- Følger børnenes initiativer og perspektiver.
- Deler børn i små grupper, ud fra behov og udvikling.
- Planlægning/ugeplaner.
På rette vej:
- Vi ser børn som selv tager initiativer og viser gåpåmod.
- Vi ser børn som er deltagende, nysgerrige, modige og motiverede.
- Vi ser børn som spontant tager lege, rutiner og kultur med fra vuggestue til børnehave.
- Vi ser børn være en del af et betydningsfuldt børnefællesskab.
- Vi ser børn som har tillid og kommer til de voksne, når de har brug for hjælp
- Vi ser børn som giver udtryk for behov og ønsker